چکیده ارزشمندترین کتاب‌ها و مقالات روز مدیریت
مشهد- بلوار سجاد- امین2- پلاک 21- طبقه 2، تلفن: 36064521
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برنامه بازاریابی یک صفحه‌ای

خانه - بازاریابی و فروش - برنامه بازاریابی یک صفحه‌ای

نویسنده:

برنامه بازاریابی یک صفحه‌ای

بر‭ ‬اساس‭ ‬اصل‭ ‬پارِتو‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬نام‭ ‬قانون‭ ‬۸۰‭-‬۲۰‭ ‬نیز‭ ‬شناخته‭ ‬می‌شود‭ ‬۸۰‭ ‬درصد‭ ‬نتایج‭ ‬حاصل‭ ‬۲۰‭ ‬درصد‭ ‬تلاش‭ ‬شماست.‭ ‬اگر‭ ‬قانون‭ ‬۸۰‭-‬۲۰‭ ‬را‭ ‬دوباره‭ ‬به‭ ‬قاعده‭ ‬خودش‭ ‬اعمال‭ ‬کنید،‭ ‬۴‭ ‬درصد‭ ‬از‭ ‬اقدامات‭ ‬۶۴‭ ‬درصد‭ ‬از‭ ‬نتایج‭ ‬را‭ ‬بوجود‭ ‬می‌آورد.‭ ‬برنامه‭ ‬بازاریابی‭ ‬یک‌صفحه‌ای،‭ ‬همان‭ ‬۴‭ ‬درصد‭ ‬تلاشی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬۶۴‭ ‬درصد‭ ‬از‭ ‬نتیجه‭ ‬کسب‌وکار‭ ‬شما‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬حاصل‭ ‬می‌شود.‭ ‬بنابراین‭ ‬می‌توان‭ ‬از‭ ‬قانون‭ ‬۶۴-۴‭ ‬برای‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬کسب‌وکار‭ ‬استفاده‭ ‬کرد.‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬فرآیند‭ ‬می‌توان‭ ‬صدها‭ ‬صفحه‭ ‬و‭ ‬هزاران‭ ‬ساعت‭ ‬تلاشی‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬کسب‌وکار‭ ‬سنتی‭ ‬صرف‭ ‬می‌شود‭ ‬را‭ ‬تنها‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬صفحه‭ ‬خلاصه‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬فکر‭ ‬کردن‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬و‭ ‬پر‭ ‬کردن‭ ‬آن‭ ‬تنها‭ ‬نیم‭ ‬ساعت‭ ‬زمان‭ ‬می‌برد.‭ ‬یک‭ ‬صفحه‭ ‬که‭ ‬می‌توانید‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬روی‭ ‬دیوار‭ ‬دفتر‭ ‬خود‭ ‬بچسبانید،‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬پیوسته‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬مراجعه‭ ‬کنید‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬اصلاح‭ ‬نمایید. ‬مهم‌تر‭ ‬از‭ ‬همه‭ ‬اینکه،‭ ‬این‭ ‬برنامه‭ ‬بسیار‭ ‬کاربردی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬اصطلاحات‭ ‬تخصصی‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬فهم‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬مدرک‭ ‬کارشناسی‭ ‬ارشد‭ ‬مدیریت‭ ‬بازرگانی‭ ‬نیاز‭ ‬ندارید‭.‬

بازاریابی‭ ‬نوعی‭ ‬استراتژی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬می‌گیرید‭ ‬تا‭ ‬بازار‭ ‬هدف‭ ‬مورد‭ ‬نظرتان‭ ‬آن‌قدر‭ ‬شما‭ ‬را‭ ‬بشناسد،‭ ‬دوست‭ ‬بدارد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬شما‭ ‬اعتماد‭ ‬کند‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬مشتری‭ ‬و‭ ‬درنهایت‭ ‬به‭ ‬هوادار‭ ‬شما‭ ‬تبدیل‭ ‬شود‭ .‬همه‭ ‬کارهایی‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬دستیابی‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬تغییرات‭ ‬انجام‭ ‬می‌دهید،‭ ‬تاکتیک‭ ‬هستند. ‬اگر‭ ‬طرح‭ ‬بازاریابی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬روی‭ ‬یک‭ ‬کاغذ‭ ‬پیاده‭ ‬کنید،‭ ‬همه‭ ‬افراد‭ ‬قادرند‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬ببینند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬کار‭ ‬کنند. ‬ابهامات‭ ‬زیادی‭ ‬در‭ ‬بازاریابی‭ ‬وجود‭ ‬دارد. ‬ساده‌ترین‭ ‬و‭ ‬واضح‌ترین‭ ‬راه‭ ‬برای‭ ‬درک‭ ‬مفهوم‭ ‬بازاریابی‭ ‬این‭ ‬است‭:‬

  • تبلیغات‭:‬ ‬اگر‭ ‬مدرسه‭ ‬شما‭ ‬نمایشگاهی‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬شما‭ ‬تابلویی‭ ‬طراحی‭ ‬کنید‭ ‬که‭ ‬می‌گوید‭ ‬انمایشگاه‭ ‬از‭ ‬ساعت‭ ‬۱۰‭ ‬صبح‭ ‬شنبه‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مکان‭ ‬برگزار‭ ‬می‌شودب‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬تبلیغات‭ ‬است‭.‬
  • ترفیع‭:‬ ‬اگر‭ ‬این‭ ‬تابلو‭ ‬را‭ ‬پشت‭ ‬اتوبوس‭ ‬مدرسه‭ ‬نصب‭ ‬کنید‭ ‬و‭ ‬اتوبوس‭ ‬یک‭ ‬هفته‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬بچرخد،‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬ترفیع‭ ‬است‭.‬
  • اعلان‭:‬ ‬اگر‭ ‬اتوبوس‭ ‬تصادف‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬روزنامه‭ ‬محلی‭ ‬گزارش‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬در‭ ‬تلویزیون‭ ‬خبر‭ ‬آن‭ ‬پخش‭ ‬شود،‭ ‬اعلان‭ ‬است‭.‬
  • روابط‭ ‬عمومی‭:‬ ‬اگر‭ ‬بتوانید‭ ‬اظهار‭ ‬نظر‭ ‬شهردار‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬سیستم‭ ‬اتوبوس‌رانی‭ ‬مدرسه‭ ‬جویا‭ ‬شوید،‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬روابط‭ ‬عمومی‭ ‬است‭.‬
  • فروش‭:‬ ‬اگر‭ ‬مردم‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬نمایشگاه‭ ‬بکشانید‭ ‬تا‭ ‬پولشان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬آنجا‭ ‬خرج‭ ‬کنند،‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬فروش‭ ‬است‭.‬

شما‭ ‬نمی‌توانید‭ ‬با‭ ‬تماشای‭ ‬شرکت‌های‭ ‬بزرگ،‭ ‬کارهای‭ ‬آن‌ها‭ ‬را‭ ‬تقلید‭ ‬کنید‭ .‬آن‌ها‭ ‬بودجه‭ ‬تبلیغاتی‭ ‬زیادی‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬کارها‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مقیاسی‭ ‬بزرگ‭ ‬انجام‭ ‬می‌دهند‭ .‬شرکت‌های‭ ‬بزرگ‭ ‬نیاز‭ ‬ندارند‭ ‬بلافاصله‭ ‬نتایج‭ ‬کارشان‭ ‬را‭ ‬ببینند‭ .‬در‭ ‬مقابل،‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬مالک‭ ‬یک‭ ‬شرکت‭ ‬کوچک‭ ‬یا‭ ‬متوسط‭ ‬هدف‭ ‬شما‭ ‬از‭ ‬بازاریابی‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬محصولاتتان‭ ‬را‭ ‬سریع‭ ‬به‭ ‬فروش‭ ‬برسانید‭ ‬و‭ ‬احتمالاً‭ ‬نمی‌توانید‭ ‬بیشتر‭ ‬از‭ ‬۱۰۰۰۰‭ ‬دلار‭ ‬هزینه‭ ‬کنید‭ .‬بنابراین‭ ‬بازاریابی‭ ‬باید‭ ‬بلافاصله‭ ‬فروش‭ ‬شما‭ ‬را‭ ‬افزایش‭ ‬دهد؛‭ ‬نه‭ ‬اینکه‭ ‬امید‭ ‬داشته‭ ‬باشید‭ ‬با‭ ‬برندسازی‭ ‬فروش‭ ‬شما‭ ‬در‭ ‬آینده‭ ‬افزایش‭ ‬پیدا‭ ‬کند‭.‬

به‭ ‬یاد‭ ‬داشته‭ ‬باشید،‭ ‬هیچ‌کس‭ ‬تا‭ ‬خریدی‭ ‬انجام‭ ‬ندهد‭ ‬نمی‌داند‭ ‬محصول‭ ‬یا‭ ‬خدمت‭ ‬شما‭ ‬تا‭ ‬چه‭ ‬اندازه‭ ‬خوب‭ ‬است‭ .‬تا‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬خرید،‭ ‬افراد‭ ‬فقط‭ ‬می‌دانند‭ ‬بازاریابی‭ ‬شما‭ ‬چقدر‭ ‬خوب‭ ‬است. ‬به‭ ‬عبارت‭ ‬ساده‭ ‬بهترین‭ ‬بازاریاب‭ ‬همیشه‭ ‬برنده‭ ‬است. ‬اگر‭ ‬شما‭ ‬برای‭ ‬موفقیت‭ ‬در‭ ‬کسب‌وکارتان‭ ‬جدی‭ ‬هستید،‭ ‬وقت‭ ‬آن‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬اقدامی‭ ‬قاطع‭ ‬انجام‭ ‬دهید‭ .‬اکنون‭ ‬زمان‭ ‬تصمیم‌گیری‭ ‬برای‭ ‬تبدیل‭ ‬شدن‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬بازاریاب‭ ‬بزرگ‭ ‬فرا‭ ‬رسیده‭ ‬است‭ .‬شما‭ ‬باید‭ ‬از‭ ‬مالکِ‭ ‬کسب‌وکار،‭ ‬به‭ ‬بازاریابی‭ ‬که‭ ‬مالک‭ ‬کسب‌وکار‭ ‬خویش‭ ‬است،‭ ‬تغییر‭ ‬یابید‭ .‬برنامه‭ ‬بازاریابی‭ ‬یک‌صفحه‌ای‭ ‬سریع‌ترین‭ ‬و‭ ‬مستقیم‌ترین‭ ‬راه‭ ‬برای‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬آوردن‭ ‬پول‭ ‬در‭ ‬کسب‌وکار‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬شما‭ ‬نشان‭ ‬می‌دهد‭ .‬این‭ ‬برنامه‭ ‬بیان‭ ‬می‌کند‭ ‬چطور‭ ‬می‌توانید‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬بازاریابی‭ ‬رشد‭ ‬کنید. ‬فرایند‭ ‬بازاریابی‭ ‬چیزی‭ ‬به‭ ‬‌جز‭ ‬سفری‭ ‬برای‭ ‬هدایت‭ ‬شما‭ ‬به‭ ‬سوی‭ ‬بازار‭ ‬هدف‭ ‬ایدئالتان‭ ‬نیست‭ .‬این‭ ‬فرایند‭ ‬دارای‭ ‬سه‭ ‬مرحله‭ ‬متمایز‭ ‬است‭:‬

  • مشتریان‭ ‬بالقوه‭:‬‭ ‬مرحله‌ای‭ ‬که‭ ‬مشتریان‭ ‬بالقوه‭ ‬را‭ ‬جذب‭ ‬می‌کنید‭ ‬و‭ ‬آن‌ها‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬تمام‭ ‬خدمات‭ ‬و‭ ‬محصولاتی‭ ‬که‭ ‬ارائه‭ ‬می‌دهید‭ ‬آگاه‭ ‬می‌سازید‭.‬
  • مشتریان‭:‬‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مرحله‭ ‬افرادی‭ ‬که‭ ‬ابراز‭ ‬علاقه‭ ‬کرده‌اند‭ ‬برای‭ ‬اولین‭ ‬بار‭ ‬خرید‭ ‬می‌کنند‭.‬
  • طرفداران‭: ‬در‭ ‬این‭ ‬مرحله‭ ‬مشتریان‭ ‬بارها‭ ‬از‭ ‬شما‭ ‬خرید‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬شما‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دیگران‭ ‬معرفی‭ ‬و‭ ‬توصیه‭ ‬می‌کنند‭.‬

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

اشتراک:

ارسال دیدگاه

19 − 8 =