Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
چکیده ارزشمندترین کتاب‌ها و مقالات روز مدیریت
مشهد- بلوار سجاد- امین2- پلاک 21- طبقه 2، تلفن: 36064521
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

قبایل

خانه - چکیده کتاب - قبایل

نویسنده:

قبایل

الیزابت جین هوارد، نویسنده انگلیسی می‌گوید: «می‌توانید آن را طایفه، شبکه، قبیله، خانواده یا هر چیز دیگر بنامید، نامش هرچه باشد و شما هرکسی که باشید، حتما به آن نیاز دارید». آقای ست گادین نویسنده کتاب حاضر و بنیان‌گذار وب‌سایت squidoo.com نیز این سخن را تایید می‌کند و توضیح می‌دهد که افراد برای تحقق دیرینه‌ترین آرزوهای خود چگونه باید عمل کنند. او به ویژه بر رهبری قبایل تمرکز دارد (یعنی چگونه هم‌پیمانان خود را گرد آورید، از آن‌ها یک قبیله بسازید و به اهداف بزرگ دست یابید.) و چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای آغاز حرکت قبیله‌ها را توضیح می‌دهد. گادین به درستی عادت‌های روحی و روانی منفی که افراد برای توجیه حالت رکود خود استفاده می‌کنند را شناسایی می‌کند. او توضیح می‌دهد که افراد چگونه می‌توانند خود را به رهبری که مورد نیاز قبیله‌شان (و حتی بقیه جهان) است، تبدیل کنند. طبق گفته گادین، تبدیل شدن به چنین رهبر کاریزماتیک، فعال و مثبتی به تصمیم شما بستگی دارد و هرگز کار آسانی نیست. با وجود این‌که گاهی در کتاب وارد مباحث مبالغه‌آمیز و تکراری می‌شود؛ اما نکاتی که به آن‌ها اشاره می‌کند، سازنده و دلگرم کننده است. او مثال‌های واقعی از افرادی که ایده‌های به ظاهر غیر عملی داشته‌اند، نتایج تلاش و شور و هیجان آنان و چگونگی تحقق ایده‌هایشان را ذکر می‌کند. شما هم می‌توانید موفق شوید: کافی است جرقه‌ای بزنید، قبیله‌ای بسازید و تغییر و تحول ایجاد کنید.

اگر قرار باشد چیزی به نسخه فارسی «قبایل» اضافه کنم، می‌خواهم این نکته باشد که قبایل را کسی برای ما نمی‌سازد. این ما هستیم که آزادانه و به‌دور از تحکم دیگران قبایل‌مان را می‌سازیم، رهبری‌شان می‌کنیم و بخشی از آن‌ها می‌شویم. فرهنگ، آن قدر مهم است که نمی‌توان ساختنش را به دیگران واگذار کرد.

میلیون‌ها سال است که انسان‌ها در قبایل دور هم جمع شده‌اند، اما با ورود به عصر اینترنت، امکان تشکیل و اداره قبایل بیش از پیش آسان شده است. آیا شما بر اساس سرگرمی‌ها، علایق تخصصی، جهت‌گیری سیاسی یا پروژه‌های جمعی دور هم جمع نمی‌شوید؟ اگر پاسخ مثبت است، شما هم اکنون عضوی از قبایل مختلف هستید. قبایل می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند، اما هر یک متمرکز بر هدفی خاص هستند. در راس قبایلِ موفق، رهبری پرشور و هیجان و متعهد وجود دارد که خدمت کردن به قبیله را از منفعت شخصی خود بالاتر می‌داند. تعریف قبیله عبارت است از «گروهی از افراد مرتبط با هم که یک رهبر مشترک داشته و به دنبال یک ایده مشترک هستند.» بنابراین نخستین چیزی که برای تشکیل یک قبیله نیاز است «خواستهای مشترک و روشی برای برقراری ارتباط اعضا با یکدیگر» است. امروز در همه‌جا قبایلی وجود دارند. این فرصتی برای شماست. فرصتی برای یافتن یا گرد هم آوردن قبیله و رهبری آن. رهبری شوید که قبیله‌اش توان عملی کردن و گسترش چشم‌اندازش را دارد تا سهمی در بهتر شدن دنیا ایفا کند. این دنیا پرعیب و نقص است و  قبیله‌تان، نیاز به کمک شما دارد؛ پس دست به کار شوید. افرادِ پیرامونِ شما آماده پیروی هستند، اگر شما آماده رهبری باشید.

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

زمانی دعوت شدم تا برای آدم‌هایی که لباس حیوانات یا شخصیت‌های کارتونی می‌پوشند و مقابل مراکز تفریحی، باعث جلب توجه مردم می‌شوند؛ صحبت کنم (که البته میسر نشد)؛ این موضوع، نظر من را به این نکته جلب کرد که این افراد لااقل می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند، آن‌ها می‌دانند صبح‌ها باید آن لباس خاص را بپوشند و باعث جلب توجه و شادی مردم شوند؛ اما خیلی از ما دقیقا نمی‌دانیم صبح که از خواب بیدار می‌شویم، چه کاری باید انجام دهیم. اکثر ما قصد داریم همه آن چیزی که در اطراف‌مان هست را تغییر دهیم؛ تغییری مهم، پایدار و بزرگ! اما چیزی که خوب نمی‌دانیم و من چندین سال از عمرم را صرف تحقیق بر روی آن کرده‌ام این است که فرایند این تغییر، چگونه خواهد بود!

افرادی که توانسته‌اند تغییرات بزرگی ایجاد کنند، یک ایده قوی داشته‌اند و به درستی آن را منتشر نموده‌اند. در گذشته، تغییرات را از طریق هزینه کردن پول و راه اندازی مثلا یک واحد تولیدی برای تولید محصول جدید، به انجام می‌رساندیم. سپس به تبلیغات تلویزیونی روی آوردیم تا سلیقه و انتخاب مردم را تغییر دهیم. در این روش اگر پول کافی داشتیم تا به مردم بیشتری نشان دهیم چه محصولی تولید می‌کنیم، امکان فروش بیشتری هم برای ما به وجود می‌آمد. در حال حاضر از «رهبری کردن عقاید و نیازهای مردم» استفاده می‌کنیم. من استفاده از این روش را به ایده «قبایل» تعبیر می‌کنم. مفهوم کلی یک قبیله بسیار ساده است و طی هزاران سال ثابت باقی مانده است. کاری که یک «قبیله» انجام می‌دهد؛ رهبری و مرتبط کردن مردم و ایده‌ها به یکدیگر است. هر کدام از ما در زندگی واقعی به عضویت قبایل گوناگون درآمده‌ایم؛ مثلا قبیله کسانی که همکار ما هستند؛ کسانی که با هم ورزش می‌کنیم و…

اینترنت و فضای مجازی، به ما قدرتی خارق‌العاده داده است تا بتوانیم به راحتی و بدون نیاز به جابه‌جایی فیزیکی، به عضویت قبایل دیگری درآییم که حتی تاکنون هیچ یک از اعضای آن را از نزدیک ندیده‌ایم. نکته مهم این جاست که در حال حاضر این قبیله‌ها هستند که دنیا را تغییر می دهند نه کارخانه ها و پول!

جنبش‌های مردمی با هزینه‌های بسیار کم و تاثیرگذاری بسیار زیاد، در حال پیشرفت روز افزون هستند. لازم نیست همه با ما موافق باشند و کاری را که انجام می دهیم تحسین کنند، بلکه حمایت حتی درصد کمی از افراد جامعه و دنیا هم برای انجام تغییر کافی است. ایده ما به درد همه مردم دنیا نمی‌خورد؛ بلکه فقط کافی است کسانی که ایده ما برایشان جالب و مفید است را پیدا کنیم. برای مثال، بیل گیتس و استیو جابز هر دو راه‌هایی به سمت فن‌آوری برتر به ما نشان داده‌اند اما با روش‌های مختلف! هر کدام هم قبیله خودشان را داشته‌اند.

برای رهبری یک قبیله لازم نیست خودمان همه کارها را انجام دهیم. در ابتدا می‌توانیم قصه‌ای از ایده‌ای که در سر داریم تعریف کنیم. سپس با افرادی که به آن علاقه‌مندند، ارتباط برقرار کنیم. بعد جنبش بوجود آمده را رهبری و در نهایت به تغییر مورد نظر دست پیدا کنیم. پیشنهاد می‌کنم سه سوال اصلی را از خودتان بپرسید:

  1. دقیقا چه کسانی را ناراحت می‌کنید؟ زیرا اگر کسی را ناراحت نکنید به واقع نظم کنونی را به چالش نکشیده‌اید.
  2. با چه کسانی ارتباط برقرار می‌کنیم؟
  3. چه کسانی را رهبری می‌کنیم؟

بدانید برای رهبری کردن افراد نیازی نیست از آن‌ها اجازه بگیرید؛ آن‌ها خودشان منتظر رهبر بوده‌اند تا به آن‌ها نشان دهد که کجا باید بروند. رهبران ویژگی‌های مشترک زیر را دارند:

  1. آن‌ها نظم کنونی را به چالش می‌کشند.
  2. یک فرهنگ خلق می‌کنند تا اعضای قبیله را از سایرین متمایز کند.
  3. در مورد مردمی که به قبیله پیوسته‌اند، کنجکاوند، از آن‌ها سوال می‌پرسند و آنان را به هم مرتبط می‌سازند.
  4. همه رهبران کاریزما دارند؛ اما برای رهبر شدن لازم نیست کاریزما داشته باشید. رهبر شدن خودش به شما کاریزما می‌دهد.
  5. آن‌ها به اعضای قبیله، به خود قبیله و به خودشان متعهد هستند.

چیزی که در پایان از شما می‌خواهم این است که کاری برای من انجام دهید و امیدوارم پیش از آن که پیشنهادم را رد کنید درباره آن فکر کنید. چیزی که من از شما می‌خواهم این است که یک قبیله (یک جنبش) تشکیل دهید. انجام این کار ۲۴ ساعت بیشتر زمان لازم ندارد. چیزی که اهمیت دارد این است که آن را شروع کنید؛ این چیزی است که ما به آن نیاز داریم.

اشتراک:

ارسال دیدگاه