چگونه در عرض یک تا هشت هفته، از مرحلۀ ایده‌پردازی به مرحلۀ ارائۀ خدمات به مشتریان برسید؟
در سال گذشته به‌طور متوسط ۳۱۰ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر، ماهانه کسب‌وکارهای جدیدی را در ایالات متحده ایجاد کردند. اکثر کارآفرینان کسب‌وکار خود را نه‌فقط از سر نیاز، بلکه برای بهره‌گیری از فرصت پیش‌آمده آغاز کردند.
ما از تای لوپز، سرمایه‌گذار و بشردوست و عضو اوراکل، خواهش کردیم تا دیدگاه‌های خود را دربارۀ نحوۀ استفاده از فرصت‌ها و راه‌اندازی کسب‌وکارهای تازه با ما در میان بگذارد. لوپز مشاور کسب‌و‌کار چندین‌میلیون‌دلاری و متخصص بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. سال گذشته، تعداد طرف‌داران فیس‌بوک وی از ۶۰۰هزار دنبال‌کننده به بیش از شش میلیون افزایش یافت.
لوپز می‌گوید: «به‌لطف تکنولوژی مدرن، ظرف مدت کوتاهی می‌توان از مرحلۀ ایده‌پردازی به مرحلۀ ارائۀ خدمات به مشتریان رسید…؛ اما اغلب این کسب‌وکارها هرگز به مرحلۀ اجرا نمی‌رسند؛ زیرا بسیاری با فرایند انجام‌دادن این کار آشنا نیستند.»
برای شروع کار باید این‌گونه عمل کرد:
۱. ایده‌ای انتخاب کنید که برای شما مناسب است.
پیتر دراکر در کتاب مدیریت شخصی می نویسد: «بیشترِ افراد فکر می‌کنند کار مناسب خود را می‌شناسند؛ اما آن‌ها معمولاً تصور اشتباهی دربارۀ این موضوع دارند.»
لوپز می‌گوید: «این مهم‌ترین اصلی است که تا به حال آموخته‌ام… بسیاری از کارآفرینان نمی‌توانند دلیل نبودِ موفقیت در کسب‌وکار خود را درک کنند؛ اما پیشرفت مستلزم بهره‌گیری از نقاط قوت است… انجام‌دادن کاری که به آن علاقه دارید، معمولاً برای سرگرمی مناسب است؛ ولی نباید کسب‌وکاری را بر اساس نقاط ضعف بنا کنید.»
«من بسکتبال را دوست دارم؛ اما مهارت کافی را برای شرکت در بازی‌های حرفه ای ندارم. اگر تصمیم بگیرم این ورزش را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنم، از نظر مالی شکست خواهم خورد؛ بنابراین، برای من بسکتبال بیشتر جنبۀ سرگرمی دارد؛ در حالی که کسب‌وکار من بر اساس حوزه‌هایی است که در آن به‌صورت فطری استعداد دارم؛ مانند سخنرانی عمومی، ساخت فیلم و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی.»
به‌نظر لوپز باید زمانی را صرف افزایش خودآگاهی و شناخت بهتر از خود کرد. او دراین‌باره می‌گوید: «اگر فرد پرحرفی هستید و از سؤال‌کردن لذت می‌برید، می‌توانید پادکست تولید کنید یا برنامه‌های گفت‌وگومحور را اجرا کنید. اگر فرد منظم و دقیقی هستید، دستیار مجازی می‌تواند برای شما شغل سودآوری باشد.»
۲. روندها را شناسایی کنید.
به‌نظر لوپز، یکی دیگر از دلایل شکست استارت‌آپ‌ها بی‌توجهی بنیان‌گذار به روندهاست.
«برای مثال، کسب‌وکارهای کوچک اغلب ارتباط خوبی با رسانه‌های اجتماعی ندارند. هر روز افراد بیشتری کالج را رها می‌کنند و به‌دنبال شغلی در بازار آزاد هستند. مردم بیشتر خواهان فراگیری آن دسته از مهارت‌های عملی هستند که بلافاصله به سودآوری می‌رسد؛ بنابراین من کسب‌وکار چندمیلیارددلاری ایجاد کردم که به افراد نحوۀ مدیریت رسانه‌های اجتماعی را متناسب با کسب‌وکارهای کوچک آموزش می‌دهد.»
«همیشه مشکلات را به‌عنوان فرصتی در نظر بگیرید که با آن می‌توانید به افراد کمک کنید. شما در ازای راه‌حل خود پاداش می‌گیرید و برای این کار دستمزدی متناسب با اهمیت مشکل و راه‌حل پیشنهادی دریافت می‌کنید.»
۳. به‌سرعت کار خود را شروع کنید.
لوپز نکته‌ای را که جوئل سالاتین، اولین استاد وی، در نوزده‌سالگی به او تذکر داد، همچنان به‌یاد دارد: «تای! یادت باشد گاهی اوقات خوب‌بودن به‌منزلۀ عالی‌بودن است.»
این فلسفه به‌معنای ساخت نمونه‌های اولیه‌ای است که برای ارزیابی و آزمایش بازار مناسب‌اند. «بزرگ‌ترین اشتباه کارآفرینان تازه‌کار تولید محصولی است که کسی خریدار آن نیست.»
«با استفاده از نمونۀ اولیه، می‌توانید به‌سرعت و با صرف کمترین هزینه، تمرکز خود را روی محصولی معطوف کنید که مردم برای آن پول پرداخت می‌کنند. ’سرعت راه‌اندازی‘ در مقابل تعلل و تعویق قرار می‌گیرد. ما به‌دلیل ’کمال‌گرایی‘ در راه‌اندازی اولیۀ کسب‌وکار خود تعلل می‌کنیم؛ پس از مدتی هم علاقۀ خود را از دست می‌دهیم و پروژه هرگز وارد فاز اجرایی نمی‌شود.»
این مطلب را هرگز فراموش نکنید: «خوب‌بودن به‌منزلۀ عالی‌بودن است.»
۴. توجه خود را به نیاز مشتریان معطوف کنید.
لوپز نشان می‌دهد عملکرد اپل و کداک چه درس‌هایی برای کارآفرینان دارد. آیفون بر اساس درخواست‌های کاربران، پیوسته محصولات خود را ارتقا داده است و همچنان بازار گوشی‌های هوشمند جهان را در اختیار خود دارد.
در طرف مقابل، کداک بیش از یک قرن برند تجاری برتر دنیا بود و زمانی سهام «صددرصد مطمئن» تلقی می‌شد؛ ولی آن‌ها هشدارهای اولیه را نادیده گرفتند و نتوانستند متناسب با سرعت دنیای دیجیتال پاسخ‌گوی نیازهای مشتریان خود باشند. این شرکت در سال ۲۰۱۲ ورشکسته شد.
«هنگامی که بحث توسعۀ کسب‌وکار مطرح می‌شود، عاشق ایدۀ خود نشوید. ایده، شما را برای شروع کار ترغیب می‌کند؛ ولی همواره آمادگی تغییر را داشته باشید. ایدۀ خودتان را از طریق آزمون و خطا بهبود ببخشید. در غیر این صورت، شکست خواهید خورد.»
۵. قیمت‌گذاری خود را بهینه کنید.
به‌نظر لوپز، بسیاری از شرکت‌ها ساختار قیمت‌گذاری مناسبی ندارند.
«دو استاد وارتون در کتاب قیمت‌گذاری هوشمندانه، کارهایی را بررسی کرده‌اند که می‌تواند پیامدهای مثبتی برای کسب‌وکار شما داشته باشد. در این میان، بهینه‌سازی قیمت اولین گام است. بیشتر اوقات قیمت‌گذاری بیش از اندازه کم یا زیاد است.»
«اگر اقتصاد را مطالعه کنید، درمی‌یابید که در واقع این علم بررسی تخصیص منابع کمیاب است. به‌استثنای شیوخ عربستان، اکثر مردم منابع مالی محدودی دارند.»
«بنابراین، برای اطمینان از وجود تقاضا برای قیمت پیشنهادی خود، قیمت‌های مختلف را امتحان کنید. اگر مردم بابت محصول شما پولی پرداخت نمی‌کنند، کسب‌وکار را تعطیل کنید یا روش کاری خود را کاملاً تغییر دهید؛ اما اگر محصول شما فروش خوبی دارد، یا می‌توانید قیمت بیشتری را برای محصولات مشابه در بازار از مشتری دریافت کنید، پتانسیل لازم برای دستیابی به موفقیت را دارید.»
۶. اوج بگیرید.
به‌عقیدۀ لوپز، برای موفقیت و اوج‌گیری به دو امر نیاز دارید: بازاریابی گستردۀ رایگان و تبلیغات پولی. اما نتیجۀ این امر به کیفیت محصول شما بستگی دارد.
«چارلی مونگر، میلیاردر معروف، در این زمینه می‌گوید:«کلوخ را نمی‌توان صیقل داد. بعضی از مردم سعی می‌کنند که ایده‌های بی‌فایده را تبلیغ کنند. این کار بی‌نتیجه خواهد بود.»
اما ایدۀ خوب را می‌توان صیقل داد. اگر ایدۀ مناسبی دارید، در بازاریابی ایدۀ خود از کمی جنجال و طنز و درام برای تبلیغ رایگان آن بهره ببرید. لوپز اخیراً در تبلیغ سری جدید لباس‌های خود، ویدئوی تحریک‌آمیزی را در یکی از پست‌های اینستاگرام منتشر کرده است.
«وقتی محصولی دارید که به‌سرعت همه‌گیر شده است، برای تبلیغات آن سرمایه‌گذاری کنید. بسیاری از افراد این سرمایه‌گذاری را خیلی زود انجام می‌دهند و این اشتباه هزینۀ گزافی را برای آن‌ها در پی دارد. شما سعی می‌کنید محصولی را تبلیغ کنید که مردم نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.»
۷. از مربی استفاده کنید.
لوپز به این مسئله اذعان می‌کند که تمام هنرمندان درجه‌یک جهان از مربی، راهنما یا مشاور استفاده می‌کنند. وی همین اصل را دربارۀ زندگی خود به‌کار می‌گیرد. مربی بسکتبال او، پیف ریچاردسون، ده سال در مسابقات NBA فعالیت می‌کرد. مشاور شخصی او در سال ۲۰۱۶، آقای المیبای دنی هستر است. مربی جیو جیتسو وی نیز ریگان ماچادوی برزیلی است که یکی از ورزشکاران برتر در تاریخ ورزش شناخته می‌شود.
«با صرف‌نظر از نوع کسب‌وکاری که سعی می‌کنید آن را شروع کنید، مربی می‌تواند به سؤالاتی پاسخ دهد که جواب آن را در اینترنت پیدا نمی‌کنید. آن‌ها منحنی یادگیری شما را به‌اندازۀ سال‌ها کوتاه می‌کنند. تجربۀ شخصی آن‌ها آرام‌بخش و راهنمای شما در طول مسیر خواهد بود.»
آموزش به سه شکل وجود دارد: آموزش شخصی (بهترین حالت)، آموزش آنلاین یا کتاب (ساده‌ترین) یا هیچ‌کدام که باید از سومی اجتناب کرد.

20170814124913-oracles

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در کارآفرینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *