Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
چکیده ارزشمندترین کتاب‌ها و مقالات روز مدیریت
مشهد- بلوار سجاد- امین2- پلاک 21- طبقه 2، تلفن: 36064521
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

قدرت رهبری مثبت‌نگر

خانه - چکیده کتاب - قدرت رهبری مثبت‌نگر

نویسنده:

قدرت رهبری مثبت‌نگر

تمام رهبران نام‌آور و بزرگ تاریخ در چندین ویژگی باهم مشترک بوده‌اند؛ همگی خوش‌بین، با اعتقاد راسخ، رؤیاپرداز و عمل‌گراهایی بوده‌اند که مشکلات را پشت سر می‌گذاشته‌اند و چیزهای بزرگ را شدنی می‌کردند. واقعیت این است که برای تغییر دنیا و یا بنا نهادن شرکتی در سطح جهانی لاجرم باید مثبت‌نگر بود. البته مثبت بودن باید توأم با اثربخشی باشد. چرا که می‌شود در عین حال مثبت بود؛ اما اثربخش نه. اگر مترصد کسب هر چیز والا و ارزشمندی در زندگی هستید، باید یاد بگیرید که چطور رهبری مثبت‌نگر شوید و همان‌گونه نیز عمل کنید. تحقیقات، کاملاً محرز و مستند نشان می‌دهند رهبرانِ مثبت‌نگر به محل کار انرژی تزریق می‌کنند، به تیم و شرکتشان کمک می‌کنند تا عملکردشان را ارتقاء بخشند و دائماً استعدادهای بهتری را جذب می‌کنند. آنچه گفتیم البته با داشتن صرفِ ذهنیت مثبت و امتناع از دیدن مشکلات متفاوت است. در این  کتاب برای عملی کردن رهبری مثبت‌نگر نُه اصل به شما معرفی می‌شود که می‌توانید با به کارگیری آن‌ها خود، سازمان و جامعه‌تان را در موقعیت بهتری قرار دهید.

رهبرانِ مثبت فرهنگ‌های مثبت را تسری می‌دهند و مطمئن می‌شوند فرهنگی خلق کرده‌اند که افراد در آن به اوج شکوفایی می‌رسند. یک فرهنگِ فوق‌العاده هیچ‌گاه از یک کتاب، سخنرانی یا خطابه حاصل نمی‌شود؛ بلکه از یک رهبر مثبت‌نگر منبعث می‌گردد.

وقتی آلن مولالی در سال ۲۰۰۸ به عنوان مدیرعامل شرکت فورد منصوب شد، شرکت در سال قبلش ۷/۱۲ میلیارد دلار ضرر کرده بود و در آستانۀ ورشکستگی قرار داشت. تنها در عرض چند سال مولالی موفق شد یکی از شگفت‌انگیزترین بازگشت‌های تاریخ در حوزۀ کسب‌وکار را به نام خود ثبت کند. سال ۲۰۰۹ فورد کمر راست کرد و از آن به بعد هر سال سودآور بود.

تفاوت در کجا بود؟ مولالی رمز موفقیت خود را تکیۀ صرف بر ساخت و تسرّیِ فرهنگِ «فوردِ واحد» می‌داند. این فرهنگ بر این اصلِ واحد استوار بود که تنها «یک تیم» وجود دارد. نقطه قوّتِ داشتن فرهنگی پویا این است که وقتی فهمیدید پی چه هستید و چه چیز را نمایندگی می‌کنید، دیگر اتخاذ تصمیم برایتان سهل و آسان می‌شود. برای ساخت فرهنگی مثبت:

  • اطمینان خاطر حاصل کنید همه می‌دانند شما در پی چه هستید. تا بتوانند نقش معنادار و به‌دردبخوری ایفا کنند. بهترین شعاری که می‌تواند وجود داشته باشد این است: «هیچ‌کس یک‌تنه به باهوشی همۀ ما در مجموع نخواهد بود.»
  • پشتیبانی حی و حاضر برای فرهنگ شرکتتان باشید. فرهنگ را در هر کاری که انجام می‌دهید جاری و ساری کنید.
  • هر روز به همۀ آن‌ها که با ایشان سروکار دارید منتقل کنید که چه قدر انرژی مثبت دارید. جای هیچ‌گونه تردیدی باقی نگذارید که نسبت به آیندۀ شرکتتان پرشور و حرارت و مصمم هستید.
  • فرهنگی را خلق کنید که خودتان با تمام وجود حسش می‌کنید. فرهنگی که با گوشت و پوستتان عجین شده و هر کس از بیرون تماشا کند متوجه آن خواهد شد.
  • برای بدست آوردن میوه باید نخست هوای ریشه را داشت؛ مطمئن شوید همه علی‌الخصوص اعضای جدید گروه‌ می‌دانند چه می‌کنند و چرا انجام آن کار اهمیت دارد.

یک فرهنگ نمی‌تواند خود را سرپا نگه دارد. همواره نیروهایی درکارند تا فرهنگ را به قهقرا ببرند. این شمایید که باید مرتب آن را بسازید و تقویت کنید. باید چنان در فرهنگ سازمانی‌تان سرمایه‌گذاری کنید که از هر آنچه می‌خواهد آن را به یغما ببرد ستبرتر و تنومندتر گردد. این را آموخته‌ام که اگر فرهنگی ساختید که ارزش جنگیدن را داشت و افرادتان را چنان بارآوردید که حاضر بودند برای آن فرهنگ تن به هر مشقتی بدهند و بجنگند، آنگاه سازمانی خواهید داشت که می‌تواند بر هر چالشی فائق آید.

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

اشتراک:

ارسال دیدگاه