Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
چکیده ارزشمندترین کتاب‌ها و مقالات روز مدیریت
مشهد- بلوار سجاد- امین2- پلاک 21- طبقه 2، تلفن: 36064521
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

قانون پنج ثانیه

خانه - توسعه شخصی - قانون پنج ثانیه

نویسنده:

قانون پنج ثانیه

مل رابینز، فارغ‌التحصیل دانشگاه دارت‌موث و گویندۀ انگیزشی‌ کسب‌و‌کار و مفسر موفق رادیو و تلویزیون است. از سخنرانی او در برنامۀ تِدایکس دربارۀ اینکه «چگونه درجازدنِ خود را متوقف کنید؟» بیش از ۱۰ میلیون بار بازدید شده است. مل رابینز قبل از راه‌اندازی شرکت خود حرفه‌اش را به‌عنوان یک وکیل‌ مدافع جنایی آغاز کرد. او اکنون رهبر برنامه‌های چند سالۀ آموزشی برای جانسون.‌اند.‌جانسون و پارتنرز هلثکِر (مراقبت از سلامت شرکا) است. رابینز همچنین نویسندۀ کتاب پرفروش «از اینکه بگویید من خوبم، دست بر دارید!» است.

در این کتاب او توضیح می‌دهد هنگامی که شوق دستیابی فوری به یک هدف در شما شکل می‌گیرد، باید به خودتان فشار آورید که ظرف مدت پنج ثانیه وارد عمل شوید؛ در غیر این صورت مغزتان ایدۀ موردنظر را از بین خواهد برد.

واقعیت تلخ این است که عموماً فقط پنج ثانیه فاصله وجود دارد: بین داشتن یک فکر عالی دربارۀ کاری مولد و خلاقانه که باید انجام دهید و یافتن بهانه و توجیه برای اینکه نمی‌توانید آن کار را انجام دهید. این دقیقاً همان زمانی است که باید برخیزید و اقدام کنید؛ در غیر این صورت تردیدتان آن اشتیاق آنی را برای همیشه از بین خواهد برد.

تغییر زندگی‌تان فقط پنج ثانیه طول می‌کشد. شما زندگی‌تان را با تصمیمی که بین یک تا پنج ثانیه گرفته می‌شود تغییر خواهید داد. قانون پنج ثانیه توانسته است زندگی بسیاری از افراد را در سرتاسر دنیا متحول کند. یادگیری این قانون ساده، اما تأثیرش بسیار عمیق است. هنگامی که این قانون را فراگرفتید، می‌توانید فوراً از آن استفاده کنید. قانون پنج ثانیه به شما کمک می‌کند با اعتمادبه‌نفس بالاتر و جرئت روزانۀ بیشتری زندگی کنید، دوست داشته باشید، کار کنید و صحبت کنید. این قانون نبوغ درونی‌تان را بیدار می‌کند.

درعین‌حال که قانون پنج ثانیه به‌شکل دلگرم‌کننده‌ای ساده به‌نظر می‌رسد، می‌توانید با به‌کارگیری این قانون از بن‌بست‌های فکری رها شده و سپس از خیلی اصولِ قدرتمند و ثابت‌شده در روان‌شناسی بهره‌مند شوید. این قانون می‌گوید که هر زمان شوقی آنی برای انجام‌دادنِ کاری به‌دست آوردید، باید فوراٌ اقدام کنید؛ در غیر این صورت این میل کم‌رنگ خواهد شد و هیچ‌وقت برای انجام‌دادن آن دوباره اقدام نخواهید کرد. قانون پنج ثانیه شما را به‌ داشتن جرئت برای اقدام فوری تشویق می‌کند و بدین ترتیب عظمت درونتان را هویدا می‌سازد؛ عظمتی که به‌ندرت فردی به آن دست می‌یابد.

قانون پنج ثانیه دربارۀ اعتمادبه‌نفس شخصی و جرئت به اقدام‌کردن است. قانون پنج ثانیه می‌گوید: «وقتی دربارۀ چیزی فکر می‌کنید، پیش از آنکه زمان داشته باشید خود را برای انجام‌ندادن آن قانع کنید، برای عملی‌کردن آن دست به کار شوید. برای استفاده از این قانون، شمارش را از عقب به جلو شروع کنید؛ همانند تماشای لحظۀ فرستاده‌شدن یک شاتل فضایی به آسمان: ۵…۴…۳…۲…۱… حرکت!»

قانون پنج ثانیه به چند دلیل علمی کاملاً درست جواب می‌دهد:

  1. علاقه‌مند به اقدام‌کردن می‌شوید. قانون پنج ثانیه به‌جای تحلیل هر چیز تا سر حد مرگ، شما را به فرورفتن در عمل و امتحان چیزهای جدید تشویق می‌کند.
  2. شما گامی ساده برمی‌دارید که ممکن است واکنشی زنجیره‌ای ایجاد کند. هرچه بیشتر اقدام کنید، اعتمادبه‌نفستان افزایش می‌یابد و نهایتاً بازده‌تان بیشتر می‌شود.
  3. احساس خواهید کرد بر سرنوشتتان کنترل بیشتری دارید. این در حرفۀ شما سودمند و مفید خواهد بود و برای ادامه‌دادن انگیزۀ بیشتری پیدا خواهید کرد.
  4. هنگامی که اقدامتان را عملی می‌کنید، فیزیولوژی‌تان تغییر می‌کند و ذهنتان از این موضوع پیروی می‌کند. این بدین معناست که توجیه‌ها و بهانه‌ها به‌تدریج رنگ و لعاب خود را از دست می‌دهند و از بین می‌روند؛ سپس با توجه به اقدام‌کردن به‌شکلی فعال و نه منفعل، تقویت عادات جدید در خود را شروع می‌کنید.

از قانون پنچ ثانیه می‌توان برای موقعیت‌های زیر استفاده کرد:

  1. کمک به رشد عادات بهره‌ورتر و جدیدتر در رفتار: شما می‌توانید از این قانون برای تسلط بر مهارت‌های لازم برای حرکت به‌سمت جلو استفاده کنید.
  2. افزایش تعداد دفعاتی که با جرئت اقدام می‌کنید: این قدرت را به شما می‌دهد از پس چالش‌های بزرگ‌تری برآیید که ترسناک و مرعوب‌کننده به‌نظر می‌رسند. این قانون برای پیگیری علایق عمیق درونی، به‌اشتراک‌گذاشتن ایده‌هایتان در کار و تبدیل‌شدن به رهبری بهتر نیروی آنی می‌دهد.
  3. برای کمک به کنترل ذهن: شما به‌کمک این قانون می‌توانید از افکار منفی دوری کنید و در عوض بر روی چیزهای مثبتی که به شما لذت می‌دهد، تمرکز کنید.

به‌یاد داشته باشید بسیاری از افراد قانون پنج ثانیه را جدی نمی‌گیرند؛ چون به‌نظر آن‌ها این قانون آن‌قدر ساده است که نمی‌تواند کاربرد چندانی داشته باشد. در مقابل باید گفت این قانون جواب می‌دهد؛ چراکه بسیار ساده است. تمام محققان در زمینۀ روان‌شناسی به لحظه‌ای اشاره کرده‌اند که شما سعی می‌کنید کار سختی را انجام ‌دهید یا عادتی جدید را در خود رشد ‌دهید. در این لحظه ذهنتان برای متوقف‌کردن شما به‌کار می‌افتد. ذهنتان سعی می‌کند با درنظرگرفتن تمام نتایج احتمالی، شما را مجاب کند و عموماً از تغییر منصرفتان کند. تمام این‌ها زمانی‌ که به‌جای گیرکردن در وقفۀ تجزیه و تحلیل شروع به اقدام کنید به موضوعاتی بی‌ربط تبدیل خواهند شد.

با به‌کارگیری قانون پنج ثانیه می‌توانید از لحظات تعلل و تردیدی که در زندگی هر فردی اتفاق می‌افتد استفاده کنید و به‌جای اینکه بگذارید این لحظات شما را به‌حاشیه برانند، از آن‌ها به‌نفع خودتان استفاده کنید. بیشترِ افراد هنگامی که تلاش می کنند تا تغییر کنند یا در خود عادتی جدید را رشد ‌دهند، ابتدا تأمل می‌کنند، تسلیم ترس‌هایشان می‌شوند و کمی دچار استرس می‌شوند. اگر با قانون پنج ثانیه در آن لحظه اقدام کنید، می‌توانید به حرکتتان به‌سمت جلو ادامه دهید. اگر در یک بازۀ زمانی بلندمدت به‌طور منسجم از قانون پنج ثانیه استفاده کنید، درخواهید‌یافت سیستم‌های پرت‌کنندۀ حواستان ضعیف  و به‌تدریج کم‌رنگ می‌شوند و از بین می‌روند. افزایش تمایل به اقدام به طور ثابت عادات بد مانند طفره رفتن را به عادات جدید و مثبت‌تر تبدیل می‌کند. به شکلی عملی، استفاده از این قانون برنامۀ جدیدی را به ذهنتان وارد می‌کند و اعتمادبه‌نفستان را تقویت می‌کند. هرچه بیشتر چیزهای جدید و متفاوت را امتحان کنید، بهتر است.

اگر بر این قانون مسلط شوید، ذهنتان را دوباره برنامه‌ریزی می‌کنید و به خودتان الگوهای رفتاری جدیدی یاد خواهید داد. به‌جای اینکه حالت پیش‌فرضتان بر نگرانی و تردید و ترس تنظیم شده باشد، خواهید دید که به‌طور خودکار با جرئت بیشتری اقدام می‌کنید. با گذشت زمان در عین اینکه گام‌های بیشتر و بیشتری به‌سمت جلو برمی‌دارید، یک چیز جدید کشف خواهید کرد و آن چیزی نیست جز اعتمادبه‌نفس واقعی و احساس غرور. اعتمادبه‌نفس و غرور حقیقی زمانی به‌وجود می‌آید که برای اهداف و رسیدن به پیروزی‌های کوچکی که برایتان مهم است، ارزش قائل شوید.

در نگاه اول، قانون پنج ثانیه ممکن است شبیه شعار مشهور نایکی یعنی «فقط انجامش بده» به‌نظر بیاید؛ اما تفاوت اینجاست که «فقط انجامش بده» یک مفهوم است؛ درحالی‌که قانون پنج ثانیه یک ابزار می‌باشد. به عبارتی دیگر قانون پنج ثانیه دربارۀ این است که چگونه خودتان را مجبور می‌کنید آنچه را که می‌خواهید انجام دهید. در پس شعار نایکی «فقط انجامش بده» نکته‌ای برجسته نهفته است. آیا می‌دانید چه چیز این شعار را این‌قدر قدرتمند می‌کند؟ پاسخ کلمۀ «فقط» است؛ زیرا نایکی می‌داند دقیقاً قبل از اقدام ابتدا تعلل و فکر می‌کنیم. «فقط انجامش بده» می‌پذیرد که همۀ ما در فشارآوردن به خودمان برای بهتربودن و بهتر عمل‌کردن دچار مشکل هستیم. همۀ ما قبل از اقدام مرددیم و با احساساتمان گلاویز می‌شویم. کلمۀ «فقط» به ما می‌گوید که تنها نیستیم. هریک از ما این تردیدهای کوچک را دارد. بیا… بهش فکر نکن… فقط انجامش بده.  می‌دونم خسته‌ای… فقط انجامش بده. می‌دونم می‌ترسی… فقط انجامش بده. نایکی به شما فشار می‌آورد که از تردیدهایتان فراتر بروید و وارد بازی شوید؛ درحالی‌که قانون پنج ثانیه تأکید می‌کند حرکت فیزیکی لازم است. زمانی که از این قانون برای اجبار خودتان به اقدام کردن استفاده می‌کنید، همه چیز تغییر می‌کند. حرکت باعث تغییرات فیزیولوژیکی می‌شود و سپس ذهنتان از این مسئله پیروی می‌کند. این جنبه به قانون پنچ ثانیه، نیروی اسب بخاری می‌دهد که شعار مشهور نایکی ندارد.

ممکن است با خودتان فکر کنید: «آیا واقعاً یک وقفۀ پنج ثانیه‌ای برای هر شخص وجود دارد؟» دانشمندان نشان داده‌اند ذهن آدمی قادر است اطلاعات را در یک میلیاردیوم ثانیه پردازش کند و تصمیم بگیرد. به‌طور کلی قبل از اینکه افکار و بهانه‌ها به قدرت کامل برسند و شما را برای کمی تفکرِ بیشتر متوقف کنند، پردازش اطلاعات در ذهن به‌مدت چند ثانیه زمان می‌برد. به‌نظر می‌رسد این پنج ثانیه برای اکثر افراد وجود دارد؛ اما تصمیم دربارۀ اینکه آن را طولانی یا کوتاه کنید تا برایتان موفقیت‌آمیز باشد، به‌عهدۀ خودتان است.

من دریافته‌ام هرچه بین میل آنی اولیه‌ام برای انجام‌دادن کاری و عملی‌کردن آن وقفۀ بیشتری بیفتد، توجیه‌ها و بهانه‌ها بلندتر فریاد می‌زنند و اجبار خودم به حرکت سخت‌تر می‌شود. در حقیقت سیستم مغزمان این‌گونه عمل می‌کند؛ هرچه مدت زمان بیشتری دربارۀ یک چیز فکر کنیم، تمایل ‌ما برای اقدام کمتر ‌می‌شود.

روان‌کاوان از «قانون طلایی عادات» صحبت می‌کنند که می‌گوید به‌منظور تغییر هر عادتی باید یک الگوی رفتاری را با یک الگوی رفتاری متفاوت جایگزین کنید. اگر از قبل به نگرانی‌داشتن و تردیدداشتن دربارۀ خودتان عادت دارید، بیشتر اوقات با این حالت‌ها فکر خواهید کرد. اگر به‌طور منسجم طرز رفتارتان را تغییر دهید، این کار سیستم عامل جدیدی را بر روی ذهنتان نصب خواهد کرد.

هر چیزی که فکر می‌کنید مانند سنگ تغییرناپذیر است، همچون عادت‌ها‌ و طرز فکر و شخصیت‌، در حقیقت انعطاف‌پذیر و قابل تغییرپذیرند. نتایج این کار بر روی زندگی‌تان قطعاً جالب خواهد بود. شما می‌توانید تنظیمات پیش‌فرض ذهنی‌ و عاداتتان را ظرف مدت یک تا پنج ثانیه تغییر دهید. آن تصمیمات کوچک منجر به تغییرات اساسی در هویت و احساس‌تان نسبت به خود و چگونه زندگی کردن‌تان خواهد شد. اگر تصمیماتتان را تغییر دهید، زندگی‌تان بدین وسیله عوض خواهد شد. آن چیست که تصمیماتتان را بیش از هر چیز تغییر می‌دهد؟ جرئت.

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

ناحیه کاربری

با ثبت‌نام می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید!

اشتراک:

ارسال دیدگاه