Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
چکیده ارزشمندترین کتاب‌ها و مقالات روز مدیریت
مشهد- بلوار سجاد- امین2- پلاک 21- طبقه 2، تلفن: 36064521
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صد ایده برتر بازاریابی

خانه - بازاریابی و فروش - صد ایده برتر بازاریابی

نویسنده:

صد ایده برتر بازاریابی

«صد ایده برتر بازاریابی» کتابی خاص است؛ هر یک از ایده‌ها در کمترین کلمات تشریح شده‌اند. ایده‌ها خلاقانه و موثر هستند و برای اجرایی کردن بسیاری از آن‌ها نیازی به صرف هزینه‌های سنگین نیست. ایده‌ها متناسب و شرایط و تکنولوژی حال حاضر بازار می‌باشند و در ارائه آن‌ها از سادگی قابل تحسینی استفاده شده است. با عنایت به تعریف بازاریابی که علم و هنر نزدیک کردن شرکت‌ها به مشتریان است و فروش به ثمر رساننده تمامی عملیات بازاریابی است، کتاب به خوبی و با گیرایی و تمرکز بر ساده‌سازی لازم به این امور پرداخته است. این کتاب با ترجمه جناب آقای دکتر حسین وظیفه‌دوست و جناب آقای پرویز درگی توسط انتشارات بازاریابی منتشر شده است. در ادامه بخش‌های جذابی از آن را خواهید خواند.

توزیع رایگان محصولات خود ممکن است احمقانه به نظر بیاید؛ اما گاهی اوقات تنها راه تثبیت یک محصول جدید در بازار است. زمانی‌که یک محصول جدید و انقلابی وارد بازار می‌شود، عده معدودی هستند که حاضرند آن را برای اولین بار استفاده کنند. بنابراین، مطالبه پول از آن‌ها سدی در برابر جایگاه‌یابی چنین محصولی در بازار است. توجه داشته باشید که در برخی از موارد ارائه رایگان محصول تنها راه موجود است. اگر مصرف‌کنندگان برای استفاده از یک محصول مجبور باشند بارها پول پرداخت کنند، توزیع رایگان محصول ایده بسیار خوبی است.

زمانی‌که کینگ ژیلت تیغ اصلاح کارتریجی (قابل تعویض بر روی یک دسته ثابت) که احتمال بریدن پوست آن‌ها کم بود را اختراع کرد، به‌عنوان یک فروشنده معمولی فعالیت می‌کرد. وی به این نتیجه رسید که می‌توان به جای دور انداختن تیغ‌های یک‌بار مصرف، تیغ‌های ماشین‌های اصلاح (ژیلت‌های امروزی) را تعویض کرد. او باید راهی پیدا می‌کرد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن مردان را برای استفاده از محصول جدید خود ترغیب کند. به همین دلیل آن‌ها را رایگان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد. او می‌دانست که از میان کسانی که نوآوری وی را تجربه می‌کنند، عده کمی مجدداً از تیغ‌های قدیم خود استفاده خواهند کرد. بنابراین، ژیلت بازار جدیدی برای محصول خود ایجاد کرد که تنها عاملی که می‌توانست آن را محدود کند توانایی وی برای توزیع رایگان این محصول بود.

به‌تدریج که این محصول در بازار جایگاه خود را پیدا کرد و نخستین استفاده‌کنندگان آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کردند، خریداران برای تهیه دسته ژیلت نیز باید پول پرداخت می‌کردند. با وجود این، قیمت دسته ژیلت همواره معادل و یا حتی پایین‌تر از قیمت کارخانه تعیین می‌شد؛ زیرا سود اصلی تولیدکننده از تیغ‌های سر آن تامین می‌شد که هزینه تولید آن بسیار پایین بود.

برنامه‌های ترویجی که بر پایه متقاعد کردن دوستان است، بسیار متداول است؛ اما متقاعد کردن افراد به فروش کالا یا خدمتی به دوستان خود چندان آسان نیست. در این حالت، افراد معمولاً احساس دستپاچگی می‌کنند. تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که اگر برای متقاعد کردن دوستان به انجام کاری پاداش بزرگی برای افراد در نظر بگیریم، نسبت به حالتی که برای همین امر پاداش کوچکی را به آن‌ها پیشنهاد کنیم، شانس موفقیت آن‌ها کمتر خواهد بود.

لفرایگ، نام یک نوشیدنی است که در برخی از مناطق اسکاتلند تولید می‌شود. این نوشیدنی بسیار غلیظ است و به همین دلیل بسیاری از افراد یا اصلاً به سراغ آن نمی‌روند و یا بندرت از آن استفاده می‌کنند. بدون تردید کیفیت این محصول ارتباط مستقیمی با قیمت آن دارد، اما کسانی که شیفته آن هستند، اعتقاد دارند که خواص آن ارزش بهای بالای آن را دارد. تولیدکننده این نوشیدنی هرزگاهی از مشتریان خود می‌خواهد سه نفر از دوستان خود را به این شرکت معرفی کنند تا این نوشیدنی را رایگان برای آن‌ها ارسال کند. توجه کنید در این حالت هیچ سودی برای کسی که دوستان خود را معرفی می‌کند وجود ندارد. نکته مهمی که در واقع نقطه قوت این شیوه می‌باشد، این است که افراد معمولا دوستان خود را بخوبی می‌شناسند و سه نفر از کسانی را معرفی می‌کنند که می‌دانند بیشتر از این نوشیدنی لذت می‌برند.

سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز می‌توانند از این ایده استفاده کنند. به عنوان مثال، بانک‌ها می‌توانند از افراد بخواهند دو یا سه نفر از دوستان خود را معرفی کنند تا برای آن‌ها حساب یا موجودی مشخص افتتاح کنند. باشگاه‌های ورزشی می‌توانند به افراد امکان دهند یک روز دوستان خود را به باشگاه بیاورند و برای آن‌هایی که به عضویت آن درآیند هدیه ویژه‌ای در نظر بگیرند.

فرایند ارتباطات به‌روشنی و سهولتی که اکثر مردم تصور می‌کنند نیست. اگرچه باید بپذیریم که ارتباطات فرایندی خطی است؛ به این معنا که یک فرد پیامی صادر می‌کند و دیگری دریافت می‌کند، اما این فرایند چندان هم آسان نیست.

وزارت حمل‌و‌نقل بریتانیا به این نتیجه رسید که درهفته حدود ۵۵ نوجوان در حوادث رانندگی آسیب می‌بینند. عواملی ازقبیل نوشتن پیامک در هنگام عبور از خیابان، فیلمبرداری با تلفن همراه و یا صحبت کردن با آن از دلایل این حوادث بود. تحقیقات نشان می‌داد که جوانان تصویر پررنگی از خودشان دارند که می‌توانند از خیابان بگذرند. آن‌ها بسیاری از پیام‌های مرتبط با سلامت و ایمنی را بدون آنکه به آن‌ها توجه کنند، حذف می‌کنند. تنها پیام‌هایی که مورد توجه این قشر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قرار‌ می‌گیرد، آن‌هایی هستند که به شخص آن‌ها مرتبط می‌شود.

وزارت حمل‌و‌نقل بریتانیا بر این اساس فیلم تبلیغاتی تهیه کرد که به نظر می‌رسید با دوربین تلفن همراه ضبط شده است. در‌‌‌‌‍‌‎‌‍‌‌‎‏‌‎‏‌این فیلم چند نوجوان دیده می‌شدند که در‌‌‌‌‌‌‌‎‌‍‌‌‌حال شوخی و بازی در خیابان بودند که ناگهان یکی از آن‌ها را خودرویی زیر می‌گیرد. در انتها این جمله نشان داده می‌شود: «هر هفته ۵۵ نوجوان آرزو می‌کنند که ای کاش به اندازه کافی به خیابان توجه می‌کردند.»

این فیلم را عوامل حرفه‌ای نساخته بودند بلکه، دست‌اندرکاران این کمپین از ۱۴ گروه نوجوان خواسته بودند که با تلفن‌های همراه از رفت‌و‌آمد خود در خیابان فیلم تهیه کنند. گروهی که در فیلم تبلیغاتی نشان داده می‌شدند چند نفر از دانش‌آموزان یک مدرسه در لندن بودند و فقط صحنه تصادف را بدلکاران اجرا می‌کردند.

این کمپین بدون آنکه هزینه زیادی صرف تهیه آن شده باشد، تاثیرگذاری قابل‌توجهی داشت؛ زیرا از ابزاری آشنا برای انتقال پیام خود استفاده می‌کردند. در بررسی که برای سنجش تاثیر‌گذاری آن انجام شد، ۷۹ درصد از پرسش‌شوندگان آن را به یاد آوردند و ۹۵ درصد اظهار داشتند که این تبلیغ آن‌ها را به تفکر واداشته است. در سال بعد از اجرای این کمپین، میزان تلفات نوجوانان در حوادث رانندگی شهری ۱۰ درصد کاهش یافت.

در بسیاری از بازارها رقابت انحصاری وجود دارد. بدین معنی که یک شرکت بزرگ بخش قابل‌توجهی از بازار را به کنترل خود درآورده است. این شرکت مسیر و سرعت حرکت را مشخص می‌کند و سایر شرکت‌ها باید به دنبال رهبر بازار حرکت کنند. شرکت‌هایی که در چنین شرایطی رقابت می‌کنند خود را در موقعیت نابرابری می‌بینند؛ زیرا شرکت رهبر تامین مواد اولیه را کنترل می‌کند، بیشترین بودجه تبلیغاتی را در اختیار دارد، و معمولا شبکه توزیع را تحت کنترل خود دارد.

البته این امر بدان معنی نیست که سایر شرکت‌ها نمی‌توانند با رهبر بازار رقابت کنند بلکه باید مانند کشتی‌گیران از نقطه قوت رهبر علیه خودش استفاده کنند.

زمانی که وارن اویس، شرکت اجاره اتومبیل اویس را در سال ۱۹۴۶ تاسیس کرد. تنها سه خودرو در اختیار داشت. اما در سال ۱۹۵۳، شرکت پس از کمپانی هرتز، دومین شرکت کرایه اتومبیل در آمریکا بود. اویس قدرت رقابت با هرتز را نداشت، به همین دلیل در سال ۱۹۶۲ اقدامی انجام داد و این نابرابری را به سود خود تغییر داد. آن‌ها شعار جدیدی را برگزیدند: «ما دومین هستیم، پس بیشتر تلاش می‌کنیم.»

این شعار از جهات مختلفی فوق‌العاده قدرتمند است، اول اینکه این پیام را به مشتریان می‌رساند که اویس نسبت هرتز خدمات بیشتری برای مشتریان انجام می‌دهد. دوم اینکه هرتز به عنوان رهبر بازار متکبر است و به اول بودنش می‌نازد. سوم اینکه مردم معمولا نسبت به بازنده ترحم و همدردی نشان می‌دهند. چهارمین و مهم‌ترین پیام این شعار این است که به سادگی در ذهن می‌ماند.

شعار اویس یکی از مشهورترین شعار‌های بازاریابی در دنیا است. این شرکت هنوز هم به رقیب بزرگ خود نرسیده است، اما فاصله آن‌ها بسیار کمتر شده است. البته اگر اویس به هرتز می‌رسید و جایگاه آن را تصاحب می‌کرد، این شعار کارآیی خود را از دست می‌داد.

مردم با محصولات مرتبط نمی‌شوند بلکه با برندها مرتبط می‌شوند. یکی از راه‌های موثر برای داشتن یک برند دوست‌داشتنی خلق یک نشانه به یادماندنی برای آن است که نماد برند شما خواهد بود و در ذهن افراد باقی می‌ماند.

باتری‌های قلمی بیش از صدسال است که وارد بازار شده‌اند. این باتری‌ها در ابتدا کاربرد محدودتری داشتند و برای دستگاه‌های تلفن مورد استفاده قرار می‌گرفتند. با رشد سریع تکنولوژی این باتری‌ها کاربرد گسترده‌تری پیدا کردند و همزمان قیمت آن‌ها نیز کاهش پیدا کرد. علاوه بر این، باتری‌ها یکبار مصرف هستند و به وفور دور انداخته می‌شوند.

با ظهور باتری‌های قلیایی که نسبت به باتری‌های نسل قبل خود گران‌تر بودند، تولیدکنندگان آن مانند دوراسل باید به مردم نشان می‌دادند که باتری‌های جدید به صرفه‌تر هستند. در اولین کمپین تبلیغاتی آن‌ها چند حیوان اسباب‌بازی نشان داده شد که به مرور از حرکت باز می‌ایستادند. تنها اسباب‌بازی که با باتری قلیایی دوراسل کار می‌کرد به حرکات خود ادامه می‌داد. این اسباب‌بازی که یک خرگوش صورتی رنگ بود و بر یک طبل می‌کوبید به نماد دوراسل تبدیل شد.

از آنجایی که این خرگوش، دوست‌داشتنی و جذاب بود، مردم از آن استقبال کردند و در ذهن آن‌ها باقی ماند. این شرکت به‌طور گسترده‌ای از این خرگوش اسباب‌بازی در تبلیغات خود استفاده می‌کند و آن را در حال بالا رفتن از کوه، پارو زدن، دویدن و فوتبال بازی کردن نشان می‌دهد.

بسیاری از شرکت‌ها اصلا نمی‌دانند که پس از آنکه محصولشان از کارخانه خارج شد چه سرنوشتی پیدا می‌کند. با وجود این، دانستن چنین اطلاعاتی برای طراحی محصولات جدید و شناخت ویژگی‌های کلیدی محصولات فعلی ضروری است. اگر نانوایی متوجه شد که نانی که می‌پزد بیشتر برای باز نگه داشتن استفاده می‌شود، باید طرز تهیه آن را تغییر دهد.

شرکت فیشر پرایس جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اسباب‌بازی جهان بخصوص در بازار کودکان خردسال است. این شرکت که در شیکاگو مستقر است به این فکر افتاد که مهدکودک رایگانی برای کودکان پیش‌دبستانی تاسیس کند. تمامی اسباب‌بازی‌هایی که در این مهدکودک مورد استفاده قرار می‌گیرد محصول این شرکت است. برخی از آن‌ها در بازار وجود دارند و برخی دیگر نیز نمونه‌های آزمایشی هستند.

آنچه کودکان اطلاع ندارند و البته برایشان هم اهمیتی ندارد این است که در این مهدکودک سوژه‌های تحقیق خواهند بود. افراد آموزش‌دیده به دقت مشاهده می‌کنند که کدام اسباب‌بازی‌ها نزد بچه‌ها محبوبیت بیشتری دارد؛ کدام‌ها اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرند؛ کدام‌ها صرفاً چنددقیقه بچه‌ها را به خود مشغول می‌کنند و بعد کنار گذاشته می‌شوند و اینکه آن‌ها چگونه با اسباب‌بازی‌ها بازی می‌کنند.

این مشاهدات اطلاعات ارزشمندی برای طراحی محصولات جدید و بهینه کردن محصولات فعلی در اختیار فیشر پرایس قرار می‌دهد.

از مارک تواین نقل شده است که فرد عاقل کسی است که تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگه دارد و مراقب آن سبد باشد. این نقل‌قول می‌تواند توصیه خوبی برای شرکت‌های کوچک باشد. اگر آن‌ها بخواهند همه افراد را راضی نگه دارند با شکست مواجه خواهند شد؛ زیرا شرکت‌های بزرگ‌تر این کار را به‌راحتی انجام می‌دهند.

متخصص شدن به معنای به حداقل رساندن رقابت است. شرکت‌های بزرگ در این امر دچار مشکل هستند. دلیل عدم توانایی آن‌ها در متخصص شدن این نیست که دچار کمبود منابع هستند بلکه، نمی‌توانند پیام برند یکسانی را به مصرف‌کنندگان منتقل کنند. از سوی دیگر هیچ‌کس باور نمی‌کند که آن‌ها در همه چیز تخصص داشته باشند.

شرکت یانک هومز برو یک عمده‌فروش تخصصی است که صرفاً در زمینه محصولاتی فعالیت می‌کند که برای تهیه نوشیدنی در منزل به کار می‌رود. در وب‌سایت این شرکت بخشی برای خرده‌فروشی در نظر گرفته شده است و نیز بخشی وجود دارد که توصیه‌هایی برای تهیه نوشیدنی در منزل به کاربران ارائه می‌دهد. این اطلاعات را نمی‌توان به آسانی در جایی دیگر به دست آورد. تجربه و تخصص یانگ در زمینه تهیه نوشیدنی خانگی بی‌نظیر است و تقریباً هیچ رقیبی ندارد. بسیاری از خرده‌فروشان با آن‌ها تماس می‌گیرند و بسیاری از مصرف‌کنندگان پس از استفاده از اطلاعات موجود در وب‌سایت این شرکت، محصولات مورد نیاز خود را از این شرکت می‌خرند.

ارائه یک نمونه رایگان و یا امکان استفاده آزمایشی از محصول یکی از شگردهای قدیمی در بازاریابی است. به‌عنوان مثال، امکان استفاده آزمایشی از یک سرویس اعتبارسنجی هر آن چیزی را که یک مشتری به دانستن آن نیاز دارد در اختیار وی قرار می‌دهد، بدون آنکه مجبور شود اشتراک سرویس را خریداری کند.

زمانی که گروه پاپ اوسیس می‌خواست آلبوم خود را ترویج کند، روش معمول تبلیغ در رادیو و مجلات موسیقی را در پیش گرفتند. طبیعتاً سایر گروه‌های موسیقی نیز از همین روش‌ها استفاده می‌کنند، بدین‌رو، به عامل دیگری برای جلب توجه مخاطب هدف خود نیاز داشتند. آن‌ها سی‌دی‌های امضا شده‌ای که تنها چهار تِرک از آلبومشان را شامل می‌شد به همراه روزنامه ساندی‌تایمز دراختیار مردم قرار دادند. نکته جالب این بود که این سی‌دی‌ها تنها چهار بار قابلیت پخش داشت و پس از آن خود به خود پاک می‌شدند. بنابراین، علاقه‌مندان مجبور می‌شدند کل آلبوم را خریداری کنند. درصدی از فروش هر آلبوم به یک موسسه خیریه فعال در امور جوانان اختصاصی پیدا کرده بود. این روش منحصر به فرد باعث شد مردم به طور محدود به آلبوم دسترسی پیدا کنند بدون آنکه مزایای کلیدی آن را بدست آورند. این امر آن‌ها را به خرید کل آلبوم وامی‌داشت.

تقریباً همه شرکت‌ها ساز و کاری برای رسیدگی به شکایات دارند که در اغلب موارد ضوابط و محدودیت‌های بسیاری بر آن اعمال می‌شود. این فرایند عمدتاً زمان‌بر و پرهزینه است. علاوه بر این تصمیم‌گیری در مورد اینکه برای هر شکایت چه اقدامی باید انجام بگیرد، دشواری‌های خاص خود را دارد.

شرکت گرانتی‌راک، تامین‌کننده مصالح ساختمانی مانند شن، ماسه، سیمان و… برای شرکت‌های ساخت‌و‌ساز است. در واقع، محصولی که این شرکت برای مشتریان مختلف خود تامین می‌کند کاملا یکسان است. به همین دلیل، این شرکت برای تثبیت پیشنهاد ویژه فروش خود که آن را از سایر رقبا متمایز سازد مشکل داشت. کاری که این شرکت انجام می‌دهد کاملا منحصربه‌فرد است. گرانتی‌راک به مشتریان خود اجازه می‌دهد که خودشان به شکایت‌هایشان رسیدگی کنند. بر روی تمام فاکتورهای این شرکت قید شده است که این مبلغ مقداری است که شرکت گرانتی‌راک برای پوشش هزینه‌ها و کسب درآمد در نظر گرفته است، اما مشتریان مختار هستند مبلغی را بپردازند که معادل ارزش محصولات و خدماتی است که از ما دریافت کرده‌اند. به عبارت دیگر، اگر یک مشتری به موقع سفارش خود را دریافت نکند و یا محصول معیوب باشد، می‌تواند از رقمی که در فاکتور قید شده است را به میزان دلخواه خود کم کند.

در بسیاری از بازارهای صنعتی، خریداران تلاش می‌کنند رابطه خوبی با تامین‌کنندگان خود برقرار کنند، بنابراین، بعید به نظر می‌رسد که شرکتی بخواهد از این رویه گرانتی‌راک سوءاستفاده کند. مدیران این شرکت متوجه شدند که مجموع هزینه‌های رسیدگی به شکایات مشتریان با اجرای این استراتژی به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است. امکان سوءاستفاده مشتریان نیز وجود دارد. اگر یک مشتری چندبار از این سیستم سوءاستفاده کند، می‌توانید وی را از آن محروم کنید.

یکی از اصول اساسی بازاریابی این است که باید محصولات خود را مطابق با نیازهای گروه‌های خاصی از مردم مناسب‌سازی کنیم. تقسیم‌بندی بازار اولین گام در برنامه‌ریزی برای هر فعالیتی در بازاریابی است تا بتوان محصولی ارائه کرد که به نیازهای آن بخش از بازار پاسخ دهد و در نتیجه، بازار خود را به‌دست آورد.

با این حال، در برخی از موارد می‌توان گام‌ها را فراتر گذاشت و محصول را بر اساس نیازهای دقیق یک فرد مناسب‌سازی کرد. طبعاً مشکل این رویکرد هزینۀ بالای آن است. یک کت‌وشلوار دوخته شده براساس اندازه‌های یک فرد گران‌تر از کت‌وشلواری است که می‌توان آن را به اندازه‌های مختلف تغییر داد. با وجود این، در برخی از موارد مناسب‌سازی محصول نسبتاً آسان است و پیشنهاد ویژۀ فروش قدرتمندی برای شرکت ایجاد می‌کند.

در دهه ۱۹۸۰، انقلاب کامپیوترهای شخصی در حال وقوع بود و بسیاری از مردم برای منزل خود کامپیوتر می‌خریدند. کامپیوتر ابزار بسیار پیچیده‌ای است، اما در واقع از مجموعه‌ای از ماژول‌ها ساخته شده است. متصل کردن ماژول‌های مختلف به سیستم اصلی برای تولید یک محصول شخصی‌سازی شده کار چندان دشواری نیست.

یک دانش‌آموز ۱۹ ساله متوجه شد که می‌تواند کامپیوترهای شخصی‌سازی شده را مستقیماً به مصرف‌کنندگان عرضه کند. مشتریان می‌توانستند دقیقاً مشخص کنند که به چه چیزی نیاز دارند و شرکت هم در صورت لزوم به آن‌ها مشاوره می‌داد. کامپیوتر مدنظر آن‌ها چند روز آماده می‌شد.

این جوان ۱۹ ساله، مایکل دل بود. امروزه کامپیوترهای دل از طریق اینترنت، تلفن، و سفارش پستی به فروش می‌رسد. دل، یکی از سه تأمین‌کننده بزرگ کامپیوترهای خانگی محسوب می‌شود. این شرکت تأمین‌کنندۀ لپ‌تاپ و کامپیوترهای خانگی است و محصولات خود را مطابق با سفارش‌های دقیق مشتریان آماده می‌کند.

مردم کارهای شما را بر اساس معیارهای خودشان قضاوت می‌کنند، نه معیارهای شما، آگاهی از این معیارها کلید اصلی در موفقیت بازاریابی به شما می‌رود و همیشه هم کشف این عوامل آسان نیست.

یکی از عواملی که برای مشتریان در سوپرمارکت‌ها مهم است، مدت زمانی است که در صف انتظار می‌مانند. ایستادن در صف برای پرداخت پول، خسته‌کننده است؛ زیرا مشتری می‌خواهد خودش روند خرید را در اختیار داشته باشد. تسکو به مشتریانش تعهد داده است که حتی اگر فقط یک نفر در صف جلوی شما بود، صندوق‌های پرداخت پول بیشتری را در فروشگاه باز خواهد کرد، تا زمانی که تمامی صندوق‌های پرداخت در فروشگاه باز شوند. اجرای چنین سیستمی در اداره مرکزی تسکو کنترل می‌شود: هر پانزده دقیقه یکبار، هر صندوقی در سراسر بریتانیا، از فعالیت باز می‌ایستد تا مسئول آن تعداد افرادی که در صف هستند را وارد سیستم کند. اگر بیش از دو نفر برای مدت بیش از پنج دقیقه داخل صف باشند، مدیر فروشگاه باید دلیل صف ایجاد شده، حتی صف دو نفره را برای اداره مرکزی توضیح دهد. از مدیران انتظار می‌رود که توانایی تخمین میزان تقاضا در صندوق را با کنترل تعداد افراد در فروشگاه در هر زمانی داشته باشند. چنین تفکری باعث شده که تسکو، بهترین سوپرمارکت زنجیره‌ای در بریتانیا به شمار برود. توجه به این موضوع که چه چیزی برای مشتریان مهم است، کلید موفقیت محسوب می‌شود.

هرچقدر خرید کردن از شما آسانتر باشد، مشتریان بیشتری خواهید داشت. این درحالی است که شرکت‌های بسیاری خواسته یا ناخواسته موانعی را بر سر راه خرید مشتریان قرار می‌دهند.

پیتزا مجیک یک شرکت پیتزا در گلاسکو، بزرگترین شهر اسکاتلند است. این شرکت در سراسر منطقه، پیتزای مشتریان را تحویل می‌دهد. پیتزا مجیک به تازگی این امکان را برای مشتریان فراهم آورده تا مشتریان، پیتزاهای خود را به صورت آنلاین سفارش دهند. وب‌سایت شرکت، منوی متنوعی را ارائه می‌دهد و یک وب‌سایت تعاملی است.

اشتراک:

ارسال دیدگاه