شوخ طبعی و مزاح شوخی بردار نیست!
شما به اندازه کافی اهل شوخی و مزاح نیستید و این مسئله تبعات منفی برای شرکت شما داشته است.

شما آدم بامزه‌ای نیستید. منظورم از «شما» در معنای عمومی آن نیست بلکه مخاطب کلام من به طور خاص شخص شما هستید که در حوزه کسب و کار مشغول فعالیت می‌باشید. ولی من آدم شوخ طبعی هستم. در واقع، من آنقدر بامزه هستم که برای این کار پول می‌گیرم. البته کاری که من انجام می‌دهم ممکن است به اندازه نقش شما در کسب و کارتان مهم نباشد ولی این کار بدون شک به اندازه شغل شما خسته‌کننده نیست. من به معنای واقعی کلمه نمی‌دانم چگونه از نرم‌افزار اکسل استفاده کنم، یا این که آیا افراد هنوز از آن استفاده می‌کنند و حتی نسبت به نگارش صحیح این کلمه هم مطمئن نیستم.
از نظر آماری – که امروزه تنها راهی است که به کمک آن مردم چیزی را متوجه می‌شوند- احتمال این که در گذشته حس شوخ‌طبعی داشتید یا حداقل در ساعات غیر‌ اداری و کاری چنین شخصیتی دارید بسیار زیاد است. داده‌های اخیر گالوپ نشان می‌دهد میزان خنده افراد در روزهای تعطیلات بسیار بیشتر از روزهای کاری هفته است. علاوه بر این، این داده‌ها نشان می‌دهد با افزایش سن، میزان لبخند و خنده افراد نسبت به گذشته کاهش می‌یابد.  این یافته‌ها در کنار دیگر تحقیقات مروری پروفسور جنیفر آیکر، استاد مدرسه کسب و کار استنفورد، و نئومی بگدوناس، استاد مدعو دوره‌های مرتبط با این حوزه، نشان می‌دهد وقتی افراد وارد بازار کار می‌شوند، چه از نظر میزان خنده و چه از نظر تصوری که نسبت به شوخ طبعی شخصیت خود دارند در طول زمان افت می‌کنند.
این روندی است که آکر و بگدوناس سعی دارند آن را معکوس کنند. زیرا شوخ طبعی یکی از ابزارهای موثر و اهرم‌های اعمال قدرت است که مزیت رقابتی نسبت به هم قطاران ایجاد کرده، باعث ماندگاری بیشتر کارکنان شده، راه‌حل‌های نوآورانه ارائه می‌دهد و انعطاف‌پذیری تیم‌ها در برابر استرس را افزایش می‌دهد.
به عنوان تاجری که به دلیل مشغله شغلی فرصت زیادی برای مطالعه ندارید احتمالا با خود می‌گویید: آیا استعاره‌ای وجود دارد که بتوان از آن به عنوان چارچوبی برای نحوه استفاده از طنز در محل کار استفاده کرد؟ بله، این استعاره پل و نردبان است.
پل ابزاری برای ایجاد ارتباط، افزایش اعتماد و تقویت فرهنگ است. البته این مفهوم پل با کارکرد آن در زندگی واقعی تفاوت دارد به همین خاطر استعاره «آهن ربا» یا «غذا» بهتر می‌تواند این مفهوم را بیان کند، اما با توجه به این که شما تاجران اصولا اهمیت چندانی به واژگان نمی‌دهید به نظر نمی‌رسد این مسئله آنقدر مهم باشد.
شباهت بین طنز  و پل آن است که خنده باعث ترشح هورمون آکسي توسين می‌شود و این هورمون خود منجر به تسهيل پيوندهای اجتماعی، افزایش اعتماد و خودابرازی می‌شود. این مسئله‌ای کلیدی در محل کار است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت، آلن گری، باین پارکینسون و رابین دانبر از شرکت‌کنندگان در مطالعه خود خواستند پیش از برقراری ارتباط و خودابرازی با فردی غریبه، یک کلیپ خنده‌دار یا عادی را تماشا کنند. افرادی که کلیپ طنز را تماشا کردند ۳۰ درصد تمایل بیشتری به افشای اطلاعات شخصی خود نسبت به گروه دیگر داشتند. در مورد افراد آشنا، لحظات مشترک خنده باعث افزایش نزدیکی و صمیمیت در آینده می‌شود. مطالعه دورس بازینی، روان‌شناس اجتماعی و همکارانش در سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد زوج‌هایی که لحظات خنده و شوخی را در خاطر خود دارند بیشتر از زوج‌هایی که تنها خاطرات مثبت ولی غیر‌خنده خود را به یاد می‌آورند از روابطشان راضی هستند.
چطور فرد تاجری مثل شما که از اصطلاحاتی مانند «اعمال بهترین شیوه‌ها» و «بهره‌برداری از مهارت‌های کلیدی» استفاده می‌کند نسبت به مجموعه مهارت‌های طنزپردازی اینقدر دقت نظر دارد؟ اول اینکه بعضی اوقات کمی تواضع و فروتنی می‌تواند مفید باشد. این توصیه مخالف با تمام چیزهایی است که تا به حال شنیده‌اید. این تواضع باعث می‌شود رهبران تصویری بهتر و انسانی‌تر در ذهن کارکنان پیدا کنند، به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و این تصور را در کارکنان ایجاد کند که این فرد متواضع بسیار قدرتمندتر از چیزی است که به نظر می‌رسد. اگر فردی به این راحتی با خود شوخی می‌کند ، باید نسبت به توانایی‌هایش اطمینان داشته باشد. این امر همچنین به کارکنان اعلام می‌کند اجازه شوخی و مزاح را در محل کار دارند. با این حال، این تواضع در صورتی که موقعیت و سمت بالایی در شرکت نداشته باشند ممکن است به اعتبار شما صدمه بزند. اگر سمت بالایی دارید یا هنوز در اوایل رابطه خود هستید، بهتر است از شوخی‌های خشن (دست‌انداختن، تمسخر، استهزا) اجتناب کنید؛ از طنز برای برجسته کردن دیدگاه‌های مشترک یا رقبای خود استفاده کنید. هرگز یکی از کارمندان را هدف شوخی‌های خود قرار ندهید. در عوض، سعی کنید این شوخی را با خودتان انجام دهید. هیروکی آسایی، مدیر سابق ارتباطات بازاریابی اپل، در جریان بازدید از کلاس آکر و بگدوناس تعریف کرد چگونه خنداندن هر ۱۰۰۰ کارمند این شرکت در طول جلسات را یکی از چالش‌های خودش در نظر می‌گرفته است. یک بار او عمدا دیر در جلسه حاضر شد و سپس از یکی از همکارانش خواست فیلمی را پخش کند که در آن او از یکی از خانم‌های بخش نظافت در مورد اصول مدیریت شرکت مشاوره می‌گرفت. در انتهای فیلم، آن زن سیلی به صورتش زده و از او می‌خواهد تا خودش را جمع و جور کند. پس از آن این زن تبدیل به قهرمان گروه در بسیاری از فیلم‌های بعدی شد.
حال سوال این است چگونه می‌توان در مورد این که چه چیزی خنده‌دار است تصمیم‌گیری کرد؟ ست میرز، مجری برنامه «شب ها با ست میرز» و نویسنده سابق برنامه تلویزیونی «شنبه شب زنده» در یکی از صحبت‌های خود در کلاس عنوان کرد: بهترین ویژگی کمدی این است که مردم یا می‌خندند یا نمی‌خندند. هرچند این امر یکی از حقایق دنیای کمدی است، ولی در دنیای کسب و کار همیشه اینطور نیست. به خصوص اگر شما سمت ارشدی در یک سازمان دارید، بسیاری از کارکنان رده پایین ممکن است صرفا به دلیل احترام اجتماعی و نه به خاطر ظرافت و نکته‌سنجی لطیفه‌های شما بخندند.
به همین دلیل میرز به شاگردان کلاس توصیه می‌کند « تفاوت میان خنده واقعی و خنده مودبانه را به خوبی درک کنید. اگر این مهارت را در خودتان بشناسید، می‌توانید آن را در دیگران نیز تشخیص دهید».
“اگر ادم بامزه‌ای نیستید – که صادقانه خودتان هم این را می‌دانید!- نترسید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که افراد بامزه و شوخ طبع را در شرکت خود شناسایی و آن‌ها را تشویق کنید. آنها را «سفیران طنز» بنامید تا به آن‌ها ماموریت بدهید با استفاده از طنز و شوخی به ایجاد تیم‌های منسجم و انعطاف‌پذیر‌تر در این فرایند کمک کنند.
نردبان نه نقطه مقابل پل است نه چیزی است که با شنیدن نام پل سریع به ذهن شما خطور کند، اما در هر حالت باید به آن توجه کنید  برخلاف پل، نردبان روش استفاده از طنز برای ارتقای موقعیت خود و پایین‌بردن شخص دیگر است. مطالعات براد بیترلی، آلیسون وود بروکس و موریس شویتزر در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد اگر بتوانید در فضای کاری و حرفه‌ای لطیفه خوبی تعریف کنید، این کار باعث می‌شود همکاران شما تصور بهتری نسبت به مهارت‌ها و موقعیت شما داشته باشند.
برای طنزپردازی باید سبک خود را بشناسید.
لسلی بلوچت، بنیانگذار و مدیر عامل سابق bareMinerals، می‌گوید: برای مردم اصالت اهمیت دارد. اگر روحیه طنزپردازی ندارید، شوخی نکنید. سعی کنید خودتان باشید و برگه‌های خود را خیلی زود رو نکنید.
آن لیبره و کلی لئونارد، که به خاطر تئاتر بداهه سکند سیتی در فیلم شیکاگو شهرت زیادی دارند و استعدادهای زیادی مانند تینا فای، استفان کلبرت و اردن پیل را کشف کرده است، در یکی از کارگاه های آموزشی‌شان اهمیت عامل غافل‌گیری را مورد تاکید قرار دادند: به مجرد این که اعلام کنید قرار است چیز خنده‌دار بگویید – حرف شما اثر خود را از دست می‌دهد. یکی از جاهایی که استفاده از طنز و شوخی به طور شگفت‌انگیزی تاثیر دارد میز مذاکرات است به طوری که شوخ طبعی اثربخشی حرف شما را افزایش می‌دهد. طنز و شوخ طبعی همچنین باعث افزایش قدرت از طریق تقویت یادآوری می‌شود. دیوید هورنیک، سرمایه‌گذار و شریک شرکت آگوست کپیتال، معتقد است بسیاری از جلسات هیئت مدیره بین دو قطب خسته‌کنندگی و ملال‌انگیزی قرار دارند به طوری که اگر کسی ریسک کرده و سعی در تلطیف فضا داشته باشد، اقدام وی بسیار ارزشمند خواهد بود. حاضران همیشه این فرد را به یاد خواهند داشت.
جان مدینا بیولوژیست و نویسنده در تاکید این مطلب در کتاب خود «قوانین مغز» می‌نویسد: مغز به چیزهای خسته‌کننده توجه نمی‌کند. علاوه بر اکسیتوسین، خنده باعث ترشح دوپامین می‌شود که به افزایش حافظه و پردازش اطلاعات کمک می‌کند.
شوخ طبعی می‌تواند به شما در یافتن شغل رویایی‌تان کمک کند. نظرسنجی موسسه هاج کرونین و همکاران از بیش از ۷۰۰ مدیر عامل نشان می‌دهد ۹۸ درصد از مدیران اجرایی ترجیح می‌دهند کسانی را استخدام کنند که حس شوخ طبعی دارند و ۸۴ درصد معتقدند افراد شوخ طبع عملکرد بهتری دارند. دوایت آیزنهاور می‌گوید: حس شوخ طبعی بخشی از هنر رهبری، بخش از هنر کنار آمدن با افراد و انجام کارهاست. وقتی دوایت دیوید آیزنهاور، دومین رئیس جمهوی که پس از  فرانکلین پیرس به دلیل روحیه شوخ طبعی خود معروف است، اعلام می‌کند شوخی و طنز برای مقابله با نازی، ساختن بزرگراه‌ها و هشدار در برابر مجتمع‌های نظامی-صنعتی ضروری است، پس بهتر است تلاش کنید این مهارت را یاد بگیرید. بنابراین، سعی کنید پل بسازید، از نردبان بالا بروید، استعاره‌ها را ترکیب کنید، و از بدیهی‌ترین ابزار استفاده کنید که دیگران از دست زدن به آن هراس دارند. و اگر این شوخ طبعی باعث اخراج شما شد، لطفا جنیفر آیکر و نائومی بگدوناس را در جریان این امر قرار دهید. آنها بر روی تحقیقاتی کار می‌کنند که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در رهبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *