تحقیقات نشان می‌دهد حتی تغییرات کوچک در صورت اجرای صحیح، می‌تواند تأثیرات شگرفی داشته باشد.
صرف‌نظر از اینکه در چه نقطه‌ای از زندگی حرفه‌ای خود قرار دارید، احساس نیاز برای تغییردادن بعضی چیزها کاملاً طبیعی است؛ اما تصمیم‌گیری برای ایجاد تغییر و اجرای آن در واقعیت، دو مقولۀ کاملاً متفاوت هستند. برای برداشتن گام‌های جدی به‌منظور تغییر، ابتدا باید خود را به این هدف متعهد کنید و سپس اقدامات لازم را برای اجرای این تغییرات انجام دهید.
در اینجا دوازده روش برای ایجاد تغییر در محل کار و زندگی شخصی ارائه شده است که یافته‌های علمی اثربخشی هریک را به‌اثبات رسانده‌اند.
۱. مهارت جدیدی بیاموزید.
یافته‌های علمی نشان می‌دهد ۱۰هزار ساعت تمرین لزوماً شما را به فردی متخصص در یک حوزه تبدیل نمی‌کند. در این میان، عوامل دیگری نیز نقش دارند؛ مانند استعداد و علاقه به کاری که انجام می‌دهید. اگر می‌خواهید خود را به یادگیری مهارتی جدید و استفادۀ کامل از آن متعهد کنید، حتماً کاری را انتخاب کنید که حداقل تا حدودی از انجام‌دادن آن لذت می‌برید.
۲. با افراد جدید آشنا شوید.
آیا از اینکه گروهی از افراد متخصص و حرفه‌ای را در یک اتاق ملاقات کنید، دچار ترس می‌شوید یا ارتباط با آن‌ها را کار دشواری می‌دانید؟ اگر چنین است، قطعاً تنها نیستید. در عین حال، با پیروی از قوانین شبکه‌سازی موفقیت می‌توانید پس از یک یا دو رویداد کاری، پایگاه داده‌ای پر از مخاطبان جدید برای خود ایجاد کنید. با این کار دیگر نیازی به حضور در بسیاری از این رویدادها ندارید و این مسئله از نظر حفظ انرژی و زمان‌بندی بسیار مفید خواهد بود.
۳. لباس‌های جدید بخرید.
به‌احتمال زیاد می‌دانید لباس شما چه تأثیری بر تصور دیگران از شما دارد؛ اما آیا می‌دانید نوع پوششتان حرفه و کار شما را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟ مطالعات نشان می‌دهد نوع لباستان تأثیر می‌گذارد بر تعداد اشتباهاتی که در طول روز کاری مرتکب می‌شوید. در کل، نوع پوشش قطعاً تأثیر مستقیمی بر موفقیت حرفه‌ای شما دارد؛ بنابراین در انتخاب لباس‌های خود دقت کنید.
۴. کارهای داوطلبانه انجام دهید.
کار داوطلبانه جدا از ارتقای رزومۀ کاری شما، تأثیرات مثبت دیگری نیز دارد. این نوع کار همچنین باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و کاهش سطوح استرس می‌شود. مشاهدۀ مشکلات و مسائل دیگران و تلاش برای کمک به آن‌ها مزایای خاص خود را دارد. فعالیت‌هایی مانند غذادادن به بی‌خانمان‌ها یا راهنمایی نوجوان‌ها می‌تواند به شما در درک بهتر داشته‌های خود کمک کند. این کار حس سلامت و نشاط لازم را برای دستیابی به اهداف حرفه‌ای در شما تقویت می‌کند.
۵. به‌دنبال تغییر شغل باشید.
اگر مدت‌زمان زیادی در یک کار بوده‌اید، احتمالاً زمان تغییر آن فرارسیده است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در میانۀ زندگی شغلی خود تغییرات مهمی ایجاد می‌کنند، انرژی بیشتری به‌دست می‌آورند که به آن‌ها در مسیر پیشرفت شغلی کمک می‌کند. با این حال، برای ایجاد چنین تغییری لزومی ندارد حتماً در میان‌سالی باشید. ممکن است تغییر شغلی امروزتان دقیقاً همان امری باشد که برای تحقق اهداف حرفه‌ای خود در میان‌سالی لازم دارید. اگر در حال حاضر در سال‌های پایانی زندگی حرفه‌ای خود هستید، ایجاد تغییر می‌تواند به‌اندازۀ افراد تازه‌کار برای شما انگیزه‌بخش باشد.
۶. شیوه‌های بهره‌وری جدید را امتحان کنید.
باوجود برنامه‌های نرم‌افزاری متعددی که برای افزایش بهره‌وری در بازار وجود دارد، امکان اشتباه در انتخاب برنامۀ مناسب بسیار زیاد است. این مطالعه مزایای راه‌حل‌های مختلف را برای ارتقای بهره‌وری بررسی می‌کند. بعضی افراد روش‌های سنتی، مانند استفاده از کاغذ و قلم را برای تهیۀ فهرستی از برنامه‌ها ترجیح می‌دهند. من خودم اخیراً یکی از این روش‌ها را برای ثبت یادداشت‌ها و صورت‌حساب‌ها انتخاب کردم. این روش احساس ماندگاری بیشتری به برنامه‌های تلفن هوشمند در شما ایجاد می‌کند‍؛ پس روشی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است و خود را به رعایت آن در امور روزمره ملزم کنید.
۷. مسئول سلامت خود باشید.
وقتی غرق کار می‌شوید، ممکن است برخی عادت‌های غلط به‌آسانی در شما ایجاد شود. اگر برای ناهار فست‌فود سفارش می‌دهید یا در ساعات آخر شب در کنار انجام‌دادنِ کارهای عقب‌افتادۀ خود، مواد غذایی آماده و فراوری‌شده مصرف می‌کنید، این کار ممکن است برای سلامت شما مضر باشد. اگر به‌جای این کار از میان‌وعده‌های سالم، سالاد یا غذاهای بسته‌بندی سالم برای ناهار استفاده کنید، اندکی بعد شاهد افزایش سطح انرژی و تمرکز خود خواهید بود. بدون شک این موضوعی است که به تحقیقات شخصی یا حتی مشورت با پزشک متخصص نیاز دارد. پس همین الان عزم خود را جزم کنید و این کارها را انجام دهید.
۸. زمانی را به مراقبه و تأمل اختصاص دهید.
بسیاری از مردم بر این باورند که مراقبه و مدیتیشن تأثیری موقتی و گذرا بر استرس و اضطراب دارد؛ ولی یافته‌های علمی نشان می‌دهد این کار قابلیت ایجاد تغییرات واقعی در مغز را دارد. این کار به‌تدریج باعث تغییر شیوۀ مقابله با درگیری‌ها و استرس‌های روزانه و چالش‌های دیگری می‌شود که در روزهای کاری با آن مواجه می‌شوید. به این ترتیب، ممکن است در نهایت متوجه شوید آنچه همیشه باعث تمرکزنداشتن و دلسردی شما می‌شود، از صفحۀ رادار ذهن شما پاک شده است.
۹. زمانی را به بازی اختصاص دهید.
بازی و سرگرمی فرصتی به کودکان می‌دهد تا از استرس‌های یادگیری و مطالعه رها شوند. همین مسئله دربارۀ بزرگ‌سالان نیز مصداق دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند به‌دنبال فعالیت‌های مطلوب و دل‌خواهتان باشید و این «بازی» را در برنامۀ هفتگی خود بگنجانید. حتی اگر همین الان نیز از زندگی حرفه‌ای خود لذت ببرید، این فعالیت جانبی باعث می‌شود فردی شادتر و سالم‌تر شوید.
۱۰. از حسادت‌ورزیدن به دیگران بپرهیزید.
ممکن است متوجه شده باشید که بیش از اندازه درگیر حسادت‌ورزیدن و مقایسه‌کردن خود با دیگران هستید. بر اساس برخی مطالعات، حسادت ریشه‌ای ژنتیکی دارد؛ ولی این امر تا حد زیادی به انتخاب‌های شما وابسته است. به‌یاد داشته باشید افکار شما عامل این احساسات هستند‍؛ پس به‌دنبال روش‌های کارآمدتری برای تفکر باشید. کنترل و مقابله با این تفکرات در ابتدا بسیار دشوار خواهد بود؛ ولی به‌مرور زمان مهارت بیشتری در این کار پیدا خواهید کرد.
۱۱. زمان هدررفته را شناسایی کنید.
فارغ از میزان بهره‌وری و کارآمدی شما، احتمالاً هر روز زمانی را بی‌دلیل هدر می‌دهید. عادت‌های معمول اتلاف زمان، به‌ویژه زمانِ خواندن ایمیل‌ها را شناسایی کنید. با این کار ممکن است روش‌هایی برای بهبود روند کاری خود پیدا کنید.
۱۲. با دیگران صحبت کنید.
با صرف‌نظر از ماهیت هدفی که دنبال می‌کنید، وقتی هدفتان را علنی کنید، احتمال موفقیت شما به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. با دیگران دربارۀ «خود جدید‌تان» صحبت کنید و در صورت امکان همکاری مطمئن پیدا کنید تا به شما در حفظ این وضعیت کمک کند.
نیازی نیست یک‌شبه خود را تغییر دهید. در واقع، اکثر مردم حتی باوجود تلاش زیاد موفق نمی‌شوند که این امر مهم را محقق کنند. صرفاً اموری را پیدا کنید و دست روی موضوعاتی بگذارید که به‌دنبال تغییرشان هستید و گام‌های کوچکی به‌منظور تغییر آن‌ها بردارید. با این کار، خیلی زود پیشرفت‌های حاصل از این تغییرات را در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود مشاهده خواهید کرد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
  • درس‌هایی که می‌توان از اولین شغل آموخت

    درس‌هایی که می‌توان از اولین شغل گرفت آیا اولین شعل شما مهم است و آیا این کار در فرایند پی…
بارگذاری بیشتر در توسعه شخصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *